| 
              „ 2 Week Course for  European Teachers at Secondary Level”      In  perioada 09.02-21.02 20101  am avut  oportunitatea de a participa la cursul de formare profesională :“2 Week Course  for European Teachers at Secondary Level”, in orasul  Southampton, Marea Britanie. Paşii pe care  i-am urmat în vederea întocmirii dosarului sunt in detaliu înfăţişaţi pe  site-ul Agenţiei Naţională pentru Programe Comunitare in Domeniul Educaţiei si  Formarii Profesionale şi recomand călduros tuturor profesorilor care doresc să  se perfecţioneze, să îşi însuşească informaţii noi de predare interactivă,  folosind jocul şi mintea şi mai puţin teoria, de descoperire a teoriei prin  practică şi nu însuşirea mecanică a unor concepte servite pe tavă, să îşi  lărgească orizontul de cunoaştere, să aplice pentru aceste fonduri ale Uniunii  Europene destinate învăţământului. Daca  intenţia cadrului didactic este sa se informeze, sa up-gradeze cunoştinţele dar  si tehnicile de predare, daca doreşte sa vina in contact cu realităţile tarii a  cărei limba o preda, sa cunoască noi idiomuri, concepte si teorii de învăţare,  daca are dorinţa de a se forma profesional continuu si sa devina flexibil si  adaptabil la noile schimbări ale societăţii, atunci aplicarea pentru o bursa de  studiu individual trebuie sa fie o componenta de baza a profesiei sale.
 O componenta esenţiala  a cursului a reprezentat-o conceptul ce  Multicultural Britain, am înţeles astfel importanta pe care o are migraţia in  spaţiul anglican si cum sunt priviţi emigranţii din Marea Britanie. Sunt foarte  multe nuanţe si situaţii speciale dar englezii par sa fie foarte stricţi in  aceasta privinţa. Sunt toleranţi fata de emigranţii care reuşesc sa se  integreze si care produc bunuri.
 Am  participat cu deosebită plăcere la seminarul organizat de fostul primar al  oraşului gazdă, Southampton, de origine din Kenia, Africa, Dr. Parvin Damani, a  descris realităţile Regatului Unit din perspective multiple, ale emigrantului  stabilit de multă vreme, ale mentalităţilor englezeşti, ale omului politic, ale  fostului primar dar mai ales ale profesionistului, fiind reprezentant al  sectorului de Sănătate.
 La cursul menţionat au participat profesori de  limba engleză  din toate colţurile  Uniunii Europene :Germania, Suedia, Polonia, Turcia, Franţa, România. Personal  am legat prietenii şi am primit invitaţii de a vizita oraşele din Germania şi  Turcia.
 Dacă  prima săptămână a fost dedicată vizitelor la două şcoli Chamberlayne, College  of Arts şi Taunton’s College şi participării   la un seminar foarte interesant : « Sistemul educativ :  Dezvoltări recente si Probleme Actuale », susţinut de Mark Bangust,   în cadrul căruia s-au dezbătut problemele sistemului educativ englezesc, cea  de-a doua săptămână s-a centrat exclusiv pe componenta metodico-didactică. Au  avut loc discuţii despre problemele sistemului educativ al fiecărui  participant, am avut plăcerea de a întâlni un participant din România, Buzău,  director la Colegiul de Arte şi Meserii din Buzău. Week-endul a fost petrecut  in modul minunat al turistului pe malul marii, intr-o staţiune, la  Bournemouth,  apoi vizitând  oraşul turistic Salisbury si faimosul Stonehenge.
 Am  rămas impresionată de modul cum am fost primiţi de directori la Chamberlayne,  College of Arts, am fost uimită de dotările laboratoarelor deşi era o şcoala de  stat, frecventată de copii săraci, de faptul că elevii aveau mai multe  activităţi practice şi mai puţină teorie, de colegialitatea şi fair-play-ul  profesorilor.
 Dar  cel mai mult m-a impresionat Taunton’s College, o şcoală foarte bine dotată, cu  sală de relaxare pentru profesori, calculatoare, săli de sport, sala de mese  ale elevilor, de pregătirea profesorilor.
 Oraşul  Southampton are numeroase atracţii turistice precum Galeria de artă, Solent  Sky, Casa Medievala a Negustorilor, Muzeul de Arheologie, Muzeul Maritim, West  Quay, Teatrul  Mayflower, Millais Art  Gallery. Este unul dintre cele mai verzi oraşe ale Regatului Unit care deţine  cel puţin 50 de parcuri.
 Cea  de-a doua săptămână a fost dedicată exclusiv îmbogăţirii cunoştinţelor de  limba,  luând parte astfel la cursuri  care începeau dimineaţa cu o pauză de masă inclusă, continuând astfel până la  ora 16. Cursurile erau organizate ca  ateliere de lucru în timpul cărora se realizau  interacţiuni între participanţi, se lucra in echipă de câte doi, sau grup de  trei patru, se organizau jocuri , role play, schimburi de informaţii privind  sistemul educativ al fiecărui participant,o atmosferă de relaxare dar şi de  implicare şi de asimilare de informaţii.
 Toate  excursiile întreprinse, atât cele opţionale   de vizitare a Londrei a oraşului turistic Salisbury, a faimoasei  catedrale din Salisbusry,cât si excursia inclusă in programul cursului, cea de  la Winchester au deschis o noua perspectiva si o  alta accepţiune a spaţiului anglican supus  unor schimbări profunde, care păstrează tradiţia si istoria in fiecare piatra  sau colt de strada.
 Acest  curs s-a încheiat cu multe amintiri plăcute, noi informaţii privind sistemul  educativ englezesc, abordarea din perspectiva celor patru abilitaţi a  diverselor probleme de gramatica si de vocabular, introducerea tehnicilor de  teatru dar si a poeziei si poveştilor scurte in timpul orelor de curs iar  succesul cursului se datorează deschiderii,  modernului, adaptării la schimbări si îmbrăţişării diversităţii sub toate formele,  a urmăririi flexibilităţii in predare, prin antrenarea elevilor in lucruri  practice si utile. Mulţumesc Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare in  Domeniul Educaţiei si Formarii Profesionale pentru sprijinul acordat si şansa  de a participa la un curs de o asemenea anvergură europeană, care îmbină  componenta culturală cu latura ştiinţifică şi educativă.
       Prof. Rotaru Irina  Mirela Liceul Teoretic  „Independenta” Calafat
     |