„ 2 Week Course for European Teachers at Secondary Level”
In perioada 09.02-21.02 20101 am avut oportunitatea de a participa la cursul de formare profesională :“2 Week Course for European Teachers at Secondary Level”, in orasul Southampton, Marea Britanie. Paşii pe care i-am urmat în vederea întocmirii dosarului sunt in detaliu înfăţişaţi pe site-ul Agenţiei Naţională pentru Programe Comunitare in Domeniul Educaţiei si Formarii Profesionale şi recomand călduros tuturor profesorilor care doresc să se perfecţioneze, să îşi însuşească informaţii noi de predare interactivă, folosind jocul şi mintea şi mai puţin teoria, de descoperire a teoriei prin practică şi nu însuşirea mecanică a unor concepte servite pe tavă, să îşi lărgească orizontul de cunoaştere, să aplice pentru aceste fonduri ale Uniunii Europene destinate învăţământului.
Daca intenţia cadrului didactic este sa se informeze, sa up-gradeze cunoştinţele dar si tehnicile de predare, daca doreşte sa vina in contact cu realităţile tarii a cărei limba o preda, sa cunoască noi idiomuri, concepte si teorii de învăţare, daca are dorinţa de a se forma profesional continuu si sa devina flexibil si adaptabil la noile schimbări ale societăţii, atunci aplicarea pentru o bursa de studiu individual trebuie sa fie o componenta de baza a profesiei sale.
O componenta esenţiala a cursului a reprezentat-o conceptul ce Multicultural Britain, am înţeles astfel importanta pe care o are migraţia in spaţiul anglican si cum sunt priviţi emigranţii din Marea Britanie. Sunt foarte multe nuanţe si situaţii speciale dar englezii par sa fie foarte stricţi in aceasta privinţa. Sunt toleranţi fata de emigranţii care reuşesc sa se integreze si care produc bunuri.
Am participat cu deosebită plăcere la seminarul organizat de fostul primar al oraşului gazdă, Southampton, de origine din Kenia, Africa, Dr. Parvin Damani, a descris realităţile Regatului Unit din perspective multiple, ale emigrantului stabilit de multă vreme, ale mentalităţilor englezeşti, ale omului politic, ale fostului primar dar mai ales ale profesionistului, fiind reprezentant al sectorului de Sănătate.
La cursul menţionat au participat profesori de limba engleză din toate colţurile Uniunii Europene :Germania, Suedia, Polonia, Turcia, Franţa, România. Personal am legat prietenii şi am primit invitaţii de a vizita oraşele din Germania şi Turcia.
Dacă prima săptămână a fost dedicată vizitelor la două şcoli Chamberlayne, College of Arts şi Taunton’s College şi participării la un seminar foarte interesant : « Sistemul educativ : Dezvoltări recente si Probleme Actuale », susţinut de Mark Bangust, în cadrul căruia s-au dezbătut problemele sistemului educativ englezesc, cea de-a doua săptămână s-a centrat exclusiv pe componenta metodico-didactică. Au avut loc discuţii despre problemele sistemului educativ al fiecărui participant, am avut plăcerea de a întâlni un participant din România, Buzău, director la Colegiul de Arte şi Meserii din Buzău. Week-endul a fost petrecut in modul minunat al turistului pe malul marii, intr-o staţiune, la Bournemouth, apoi vizitând oraşul turistic Salisbury si faimosul Stonehenge.
Am rămas impresionată de modul cum am fost primiţi de directori la Chamberlayne, College of Arts, am fost uimită de dotările laboratoarelor deşi era o şcoala de stat, frecventată de copii săraci, de faptul că elevii aveau mai multe activităţi practice şi mai puţină teorie, de colegialitatea şi fair-play-ul profesorilor.
Dar cel mai mult m-a impresionat Taunton’s College, o şcoală foarte bine dotată, cu sală de relaxare pentru profesori, calculatoare, săli de sport, sala de mese ale elevilor, de pregătirea profesorilor.
Oraşul Southampton are numeroase atracţii turistice precum Galeria de artă, Solent Sky, Casa Medievala a Negustorilor, Muzeul de Arheologie, Muzeul Maritim, West Quay, Teatrul Mayflower, Millais Art Gallery. Este unul dintre cele mai verzi oraşe ale Regatului Unit care deţine cel puţin 50 de parcuri.
Cea de-a doua săptămână a fost dedicată exclusiv îmbogăţirii cunoştinţelor de limba, luând parte astfel la cursuri care începeau dimineaţa cu o pauză de masă inclusă, continuând astfel până la ora 16. Cursurile erau organizate ca ateliere de lucru în timpul cărora se realizau interacţiuni între participanţi, se lucra in echipă de câte doi, sau grup de trei patru, se organizau jocuri , role play, schimburi de informaţii privind sistemul educativ al fiecărui participant,o atmosferă de relaxare dar şi de implicare şi de asimilare de informaţii.
Toate excursiile întreprinse, atât cele opţionale de vizitare a Londrei a oraşului turistic Salisbury, a faimoasei catedrale din Salisbusry,cât si excursia inclusă in programul cursului, cea de la Winchester au deschis o noua perspectiva si o alta accepţiune a spaţiului anglican supus unor schimbări profunde, care păstrează tradiţia si istoria in fiecare piatra sau colt de strada.
Acest curs s-a încheiat cu multe amintiri plăcute, noi informaţii privind sistemul educativ englezesc, abordarea din perspectiva celor patru abilitaţi a diverselor probleme de gramatica si de vocabular, introducerea tehnicilor de teatru dar si a poeziei si poveştilor scurte in timpul orelor de curs iar succesul cursului se datorează deschiderii, modernului, adaptării la schimbări si îmbrăţişării diversităţii sub toate formele, a urmăririi flexibilităţii in predare, prin antrenarea elevilor in lucruri practice si utile. Mulţumesc Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educaţiei si Formarii Profesionale pentru sprijinul acordat si şansa de a participa la un curs de o asemenea anvergură europeană, care îmbină componenta culturală cu latura ştiinţifică şi educativă.
Prof. Rotaru Irina Mirela
Liceul Teoretic „Independenta” Calafat
|